İçeriğe geç

Çocuk Edebiyatını Oluşturan Türler Nelerdir

Çocuk edebiyatının temel ilkeleri nelerdir?

Bunlar: Estetik olması (sanatsal bir nitelik taşıması onu ‘edebi’ kılar), dolaylı didaktik olması (eğitici ve öğretici yönleri olması), pragmatik olması (çocuklar için birtakım yararlar sağlaması), ‘uygunluk’ ilkesi gözetilerek yaratılması ve ‘çocuk gerçekliği’nin temsiline dayalı olmasıdır.

Çocuk edebiyatı nedir, özellikleri nelerdir?

“Çocuk edebiyatı, çocukların büyüme ve gelişmelerine, hayal güçlerine, duygu, düşünce ve duyarlılıklarına, eğitim-öğretim sırasında sevinç ve eğlencelerine katkıda bulunmayı amaçlayan çocuk dostu edebiyattır.” (Şirin, 1994: s. 117)

Çocuk edebiyatının ilk ürünleri nelerdir?

Ülkemizde çocuklara yönelik ilk eserler, Tanzimat’tan önce yazılmış olan Nabi’nin (1642-1712) Hayriye adlı mesnevisi ile 1837’de Mısır’da basılan Sümbülzade Vehbi’nin Lütfiyye adlı rehber kitabıdır.

Çocuk edebiyatında bulunan en önemli kavram nedir?

Çağdaş çocuk edebiyatında üç temel kavram vardır: “çocuğun görüşü”, “çocuğun bakış açısı” ve “çocuğun gerçeği.” Bu üç kavram, çocuk edebiyatının eğitsel, görsel ve estetik kabul kriterlerinin anahtarıdır.

Çocuk edebiyatı türleri nelerdir?

Çocuk edebiyatında metin türlerini ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz: masal-destan-mitoloji, fabl, roman, öykü, şiir, biyografi, çizgi roman, çocuk dergi ve gazeteleri, anı-günlük, seyahatname, bilmece-tekerleme-fıkra.

Çocuk ilkeleri nelerdir?

ÇHS’nin dört temel ilkesini bilmek neden önemlidir?Madde Ayrımcılık yapılmaması.

Çocuk edebiyatı nasıl olmalıdır?

✓ Okul öncesi çocuk edebiyatı, çocuğun fiziksel ve davranışsal gelişimine paralel olarak olumlu etkilerde bulunmalıdır. ✓ Çocuk edebiyatı, okul öncesi çocukların “eğlenerek” vakit geçirmelerine olanak veren nitelikte olmalıdır. ✓ Çocuğu eğlendirirken aynı zamanda keşfetmeye ve analiz etmeye de teşvik etmelidir.

Çocuk edebiyatının hedefleri nelerdir?

Çocuk edebiyatının temel amacı, çocuklara sanatsal duyarlılıkla yaşam ve insan gerçekliğine ilişkin yapılandırılmış göndermeler sunmak, anadilini kullanmanın olanaklarını kavramalarını sağlamak ve onları yazılı kültürle sağlıklı ve sürekli iletişim kurabilen bireyler haline getirmektir.

Çocuk edebiyatı tema nedir?

Tema, yazarın veya çizerin kitapta ele alınan konu ile çocuk üzerinde yaratmak istediği etki ve onunla paylaşmak istediği duygu ve düşünce birikimidir. Tema, kitapta ele alınan konunun çocuğun duygusal ve düşünsel evreninde yaratacağı etkidir.

Çocuk edebiyatının babası kimdir?

Ayrıca masallarıyla tanınan Charles Perrault’un adı bu dönem Fransız çocuk edebiyatında ön plana çıkar ve çocuk kitaplarının babası olarak kabul edilir.

Çocuk edebiyatının çocuklara katkıları nelerdir?

Çocuk kitaplarının dil ve zihin gelişimine katkısına bakacak olursak; çocuğun taklit yeteneğini, dinleme becerisini, dili kullanma becerisini geliştirmesine olanak tanır, kelime dağarcığı gelişir, gördüğü şekillerin daha çok farkına varır, hafızası güçlenir, kendi dikkati gelişir ve kavramları öğrenmesi kolaylaşır.

Çocuk edebiyatı kaç yaşı kapsar?

ÇOCUK EDEBİYATI; iki yaştan ergenliğe kadar olan çocukların yaşam yaşantılarına, ilgilerine, gereksinimlerine, gelişim ve algısal aşamalarına uygun, nitelikli (estetik ve edebî) her türlü metinleri kapsar.

Çocuk edebiyatı neden önemlidir?

Çocuk edebiyatının en temel işlevlerinden biri, çocuklara okuma sevgisi ve alışkanlığı aşılamaktır. Kitap okumanın verdiği keyifle, okuma zamanla çocuk için bir alışkanlık haline gelir. Aynı zamanda, çocukların dil konusunda farkındalık ve sevgi geliştirmelerine ve kelime dağarcıklarını zenginleştirmelerine yardımcı olmada önemli bir rol oynar.

Çocuk edebiyatında çocuk bakışı nedir?

Çocuklara uygunluk, bir çocuk edebiyatı ürününün karşılaması gereken ölçütleri tanımlar. Bu ölçütler biçim özellikleri (dış yapı), içerik özellikleri (iç yapı) ve eğitimsel özelliklerdir. Her birinin varlığı, nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerinin çocuklara bir bütün olarak hitap etmesini sağlayacaktır.

Çocuk edebiyatı nasıl ortaya çıktı?

Çocuk edebiyatı alanının özellikle 18. yüzyıldan sonra ortaya çıktığı söylenebilir. Bunun nedeni, sosyal ve politik değişimlerin çocuk kavramına bakış açımızı değiştirmesidir. 15. yüzyılda matbaanın ortaya çıkmasından önce, sözlü eserler edebiyat olarak dünyaya hakimdi.

Çocuk edebiyatının hedefleri nelerdir?

Çocuk edebiyatının temel amacı, çocuklara sanatsal duyarlılıkla yaşam ve insan gerçekliğine ilişkin yapılandırılmış göndermeler sunmak, anadilini kullanmanın olanaklarını kavramalarını sağlamak ve onları yazılı kültürle sağlıklı ve sürekli iletişim kurabilen bireyler haline getirmektir.

Çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler nelerdir?

1- Dil ve anlatım sade, kavramlar açık olmalıdır. 2- Açıklamalarda çocukların anlayışına, yaşına ve yaşam düzeyine uygun kavramlar kullanılmalıdır. 3- İlk sınıflarda uzun cümlelerden ve paragraflardan kaçınılmalıdır. 4- Anlatım yapılırken yakından uzağa, somuttan soyuta ilkesi dikkate alınmalıdır.

Çocuk edebiyatının çocuklara katkıları nelerdir?

Çocuk kitaplarının dil ve zihin gelişimine katkısına bakacak olursak; çocuğun taklit yeteneğini, dinleme becerisini, dili kullanma becerisini geliştirmesine, kelime dağarcığının gelişmesine, gördüğü şekilleri algılamasına, hafızasının güçlenmesine, kendi dikkatinin artmasına ve kavramları öğrenmesinin kolaylaşmasına olanak sağlar.

Çocuk edebiyatı nasıl olmalıdır?

✓ Okul öncesi çocuk edebiyatı, çocuğun fiziksel ve davranışsal gelişimine paralel olarak olumlu etkilerde bulunmalıdır. ✓ Çocuk edebiyatı, okul öncesi çocukların “eğlenerek” vakit geçirmelerine olanak veren nitelikte olmalıdır. ✓ Çocuğu eğlendirirken aynı zamanda keşfetmeye ve analiz etmeye de teşvik etmelidir.

Tavsiyeli Bağlantılar: Fiş Olmazsa Ne Olur

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir